2011. november 15., kedd

Lélekdarab / Hideg

Két novella. Mindkettő ma íródott, a Lélekdarab az év eleje óta gyülemlő feszültség, stressz, teher, szenvedésem egy részét hivatott levezetni. A Hideg egy olyan érzés-lánc következetében született, ami az iskolában ér minden nap.

Lélekdarab





- Eljöttél.
- Megígértem, hogy segítek.
- Emlékszem.
- Biztos, hogy ezt akarod?
- Biztos.
- Feladás. Menekülés. Ennyi ez csupán.
- Kétségbeesés. Tehetetlenség. Kín.
- Nos, ki hogyan fogalmazza meg. Hiszen, minden csupán nézőpont kérdése.
- Ne bölcselkedj, semmi kedvem ezt hallgatni.
- Tudom.
- Fájni fog?
- Feltételezem. Félsz a fájdalomtól?
- Már nem. Önmagamtól félek. A gátaktól, amit saját kezemmel építettem fel.
- Akaratlanul?
- Vagy akarattal. Végül is… mindennek oka van.
- A hit csodálatos dolog. Miben hiszel még?
- Már semmiben. Elvesztettem a hitnek gúnyolt fantáziámat.
- Hol?
- Valahol az úton. Egyre több szilánkját ejtettem ki a zsebemből.
- Próbáltad keresni őket?
- Egy darabig. De az idő ellopta mindet.
- Furcsa. Az idő segíteni szokott.
- Ezúttal nem. Úgy érzem, készen állok.
- Vágjunk bele?
- Igen.

A férfi közelebb lépett a lányhoz. Penge villant, emlékek jelentek meg. Lecsorogtak az arcán, felcsillantak a falakon, előbújtak a padlóból, és a kezébe kapaszkodtak. De ellenállt. Szilárdan, üresen.
A férfi ráfogott a markolatra, felemelte a kezét, és tétovázás nélkül döfte a lány szívébe.
Megállt minden. Az emlékek sikoltani kezdtek, a szoba levegője panaszos sírással telt meg, fullasztóan édes szag terjengett. A lány lecsukta szemeit, és két utolsó emlék gördült le pillái alól. Mosoly ült az arcán.
Összeesett. Még hallotta, ahogy az emlékek felrobbannak, és ahogy egy embertelen erő kitépi a tudatát.
Meghalt.






Öngyilkosság.
Ez állt a jelentésben.



Hideg


- Mégis mire számítottál?

Régen találkoztam vele utoljára, meglepett, hogy újra hallom a hangját. Sosem jelent meg még a nyílt utcán, most viszont mellettem baktatott a szmogtól ködös úton. Kezében elmaradhatatlanul füstölt a cigaretta.

- Nem erre – feleltem csalódottan. Válaszomon jót derült.
- Ugyan már.
- Nem, ezt mindig is utáltam. Egyszerűen megőrjít.
- Talán neked is tenned kéne valamit az ügy érdekében. Nyitni feléjük. – Javaslata inkább hangzott gúnyos megjegyzésnek, mintsem valódi tanácsnak.
- Miért akarnám mindenkinek bebizonyítani, hogy a látszat nem minden?
- Neked van ilyen kényszeres bizonyítási vágyad, én honnan tudhatnám? – emelte fel a karját védekezésképpen. – Tulajdonképpen mi is az, ami annyira bánt?
- A felszínesség, ami mindent átitat. Az emberi kapcsolatnak csúfolt felszínes mondathalmok. Az érdektelenség, ami átjárja ezt az egész nyomorult épületet.
- Megtanulhatnád, hogy az embernek önmaga az első.
- Bánom is én – legyintettem. – Nem arra vágyom, hogy temérdek barátom legyen, hanem, hogy a hetem nagy részében ne jelentőség nélküli, felszínes, átlagos dolgokról kelljen műmosollyal beszélnem.
- Mintha azt mondtad volna, hogy van, aki mellett egészen felszabadult vagy – jegyezte meg óvatosan. Kitörni készültem.
- Két ismerős. Barátnak nem nevezném őket.
- Miért nem nyitsz a többi felé?
- Nem kíváncsiak rám – vágtam rá szinte azonnal. – Megtanultam, milyenek az emberek. Megtanultam, mit jelent az első benyomás. Megtapasztaltam, hogy milyen, mikor lenézően, szánalommal a szemükben mérnek végig.
- Ezen nem tudok segíteni.
- Senki se tud. Lassan teljesen meggyűlölöm azt a percet, amikor át kell lépnem a lakás küszöbét. Miért ilyen érdektelenek az emberek? – fakadtam ki.
- Mert önzők. Mert nem képesek túllátni a saját maguk által felállított falakon, mert nem merik áttörni ezt a falat, mert félnek, hogy megbélyegzik őket az ismeretlen, arctalan tömegek, mert félnek önmaguktól, mert gyávák kitörni, mert félnek a csalódástól és a kudarctól.
- Tehát, én is ilyen vagyok.
- Mindenki ilyen – jelentette ki.
- Ettől én még nem érzem jobban magam. Megfojt az a közömbösség, amivel nap mint nap szembesülnöm kell, ami körbevesz és szorongat.
- Légy erős.
- De gyenge vagyok! – kiáltottam fel. – Sokkal gyengébb, mint amilyennek látszom!
- Te is csak játszol. Maszkot viselsz.
- Ne haragudj, de… ha mindenki számára világos volna, hogy egyetlen megjegyzéssel a padlóra lehet küldeni, hogy az akaraterőm lassan semmivé foszlik, hogy az önbizalmat kiölték belőlem az évek alatt, hogy gyenge, félénk, bűnös, gyáva ember vagyok, akkor mi lenne már velem? – Már gyűltek a könnyeim. Éreztem a sírás gombócát a torkomban.
- Nyilván igazad van. De ha a felszínen a maszk van, hogyan várod, hogy az emberek mögé lássanak?

Elakadt a szavam. Válaszolni akartam. Visszavágni, de nem ment.

- Ha látnám, hogy valakit tényleg érdekel, hogy milyen vagyok, ledobnám a maszkot – mondtam fáradtan.
- És téged érdekel a többi ember?
- Nyilván nem mindegyik. De jobb lenne, ha a három-négy semmitmondó szón kívül többet beszélnék néhányukkal.
- És ez szerinted rajtuk múlik.
- Igen.

És ekkor eltűnt. Sosem hagyott még ott úgy, hogy ne köszönt volna el. És én csak álltam a kapu és számlap előtt, ahová a kódot kezdtem el bepötyögni, és teljesen tanácstalan lettem.

1 megjegyzés:

  1. Kedves Riku!
    Bevallom, már azóta terveztem, hogy írok ide Neked, amióta feltetted a történeteket, de mikor először olvastam nem volt időm, később pedig folyton elmaradozott. Pedig csak rá kellett volna venni magam... Az eltelt idő alatt, többször is elolvastam mindkét novellát. Furcsa dolgokat fedeztem fel magamban. Először a Lélekdarabbal kezdeném. Ez az a fajta iromány, amit valójában nem teljesen értek, bár már kezd letisztázódni. Ennek ellenére ez tetszett a legjobban. Ugyanis igaz, hogy nem értem, viszont, hogy is mondjam... Sokkal inkább érzem. Itt nem arról beszélek, hogy én is hasonlóképp érzek (ha ez valójában talán igaz is), sokkal inkább arról, hogy átjöttek az érzések, amiket közvetíteni szerettél volna. Nem tudom, ez mennyire érthető számodra. ^^"> Nagyon megleptél, mert eddig egyetlen író volt, aki képes volt erre nálam. Az ő történeteit sem értem igazán, ennek ellenére nagyon is érzem és ez éppen elég azt hiszem. A Lélekdarabtól pedig hideg rázott (ez nálam elég pozitív reakció ^^). És ez: "Penge villant, emlékek jelentek meg. Lecsorogtak az arcán, felcsillantak a falakon, előbújtak a padlóból, és a kezébe kapaszkodtak." Egyetlen szó, ami talán kifejezi: gyönyörű.
    Ami a Hideget illeti, ez sokkal érthetőbb volt számomra már elsőre is, azonban az érzések kevésbé ragadtak meg. Már a történet elején úgy éreztem, hogy önmagaddal vitázol. Ez pedig azt mutatja, hogy igenis tudod, hogy mi a válasz a kérdéseidre, talán csak nem mered észrevenni őket. Én a nyáron kezdtem el igazán megérteni, hogy azt kapok, amit adok. Ergo, adok bizalmat és őszinteséget és ugyanezt vissza is kapom. (Persze vannak speciális esetek.) Az ősszel viszont új dologra jöttem rá. Soha nem a külvilág zár ki engem, hanem én azt. Ha nem nyitok felé, az nem nyit felém. Tenni kell azért, hogy jó legyen saját magunknak. Elnézést, hogy ilyen... "nagy" dolgokat mondok, a korom miatt ez talán nagyképűnek tűnhet... vagy fogalmam sincs, hogy minek. De én akkor is így érzem.
    Érdekes fordulatot érzek magamban, hiszen az utóbbi írásodat értem, teljes mértékben, mégis az első a kedvencem. Azon egyszerűen lehet dolgozni. ^^ És a legjobb, hogy nem kell rajta gondolkodnom, egyszerűen csak éreznem kell és mindig valami újat értek meg.
    Gratulálok hozzájuk, hogy őszinte legyek, ezek most sokat segítettek nekem, mert új dolgokra jöttem rá és régiekre emlékeztettek.
    Köszönöm Riku! :)
    Elnézést, hogy ilyen terjengősre sikerült ez a vélemény. ^^
    Minden jót! :)

    VálaszTörlés