2011. június 6., hétfő

PLEDGE - FOGADALOM

Megfogadom…

…mit is? Hogy ezentúl megtörök bármely ember akaratának? Vagy, hogy mosollyal az arcomon és jeges halállal a szívemben élek tovább, hogy senki ne lássa, mikor titokban, dühödt türelmetlenséggel törlöm le a könnyeimet? Vagy netán azt, hogy ezután minden átkozott embernek átharapom a torkát, akik tetszésem ellen cselekednek? Vagy, hogy hagyom magam zuhanni a mély feneketlenségébe, és hagyom özönleni és peregni a sok-sok fájdalom-esőt, anélkül, hogy bármit is tennék kibuggyanásuk ellen?

Egyiket se, és mindet megfogadom. Legyen ez a kettőnk szövetsége. Esküdjünk valamire. Azt kérded, mire? Még kérded? Megnevettetsz, még ilyen komolynak szánt pillanatban is, még ilyen szélviharban is. Az életünkre? Mi az élet? Szenvedés, és céltalan bolyongás, megadás, és beletörődés, sorba állás és robotolás? Vagy talán harc, egy tüzes forradalom, mindenki lelkének önnön lángolása, akaratok megvalósítása, és mások megtörése? Vagy talán sodródás az árral, s néha megrúgunk egy sziklát, hogy más folyóágon hömpölyögjünk tovább? Nem tudod, honnan is tudhatnád. Csak hiszed az egyiket, vagy akár egyiket sem. Lehet, hogy egy teljesen egyedi teóriád van rá, ez nem is érdekel. Most azért vagyunk itt, hogy fogadalmat tegyünk, te és én. Félsz, mi? Remegsz, mi? Nem kellene… Nem fog fájni. Annyira…

Mire esküdjünk hát? Istenre, akiben nem hiszel, mert démonaid túl sokan hemzsegnek körülötted, semmint, hogy elhidd, megtisztít tőlük egy felsőbb erő? Az Ördögre, aki megbízhatatlan, csalfa, és hamis, akinek minden szava csábító hazugság, és édes félrevezetés, akitől hányinger fog el? Esküdjünk talán valami parányibb dologra. Olyanra, ami egyikünknek sem kedves. Hogy akkor miért akarjuk majd betartani a fogadalmat? Hát, nem is tudom… Olyan dolog kell hát, aminek érzékelhető értéke van. Esküdjünk egymásra.

És mit fogadjunk meg? Hogy követjük az álmainkat, és megvalósítjuk önmagunkat, miközben a leghalványabb sejtésünk sincs, hogy kik vagyunk? Vagy, hogy megváltva és megváltoztatva a világot, egy jobb társadalomért, egy jobb világért élünk majd? Hogy üldözni fogjuk a gonoszt és megjutalmazzuk a jót? Ki számít gonosznak és ki jónak? Kinek van joga ítélkezni felettük? Nekünk biztosan nem… De valami hasznos fogadalom kellene, nem igaz? Valami olyasmit kell kijelentenünk, ami látszólag nagy horderővel bír, de valójában pofonegyszerűen teljesíthetjük. Amiért küzdenünk is kell, de birtokoljuk valahol a kezdetektől fogva. Mit szólnál, ha azt fogadnánk meg, hogy önmagunk belátása szerint élünk?

Fogadjuk meg, hogy senki más tanácsait nem követve, a magunk útját járva, büszkén és önmagunkhoz híven élünk? Tudjuk azonban, hogy kik vagyunk? Milyen az „önmagunkhoz híven”? Milyen az? Te tudod?

Te is tudod. Mikor egyedül vagy, akkor mély és sötét, fekete, örvény-szerű, álomkép és éles valóság. Elmerülsz és fuldokolsz benne, megöl, majd feltámaszt, csak hogy újra megölhessen, mert azok által a kezek által meghalni gyönyörűség. Kínt ébreszt, és fájdalmat, és bánatot, könnyeket fakaszt, mosolyt húz, keserűséggel és gúnnyal mérgez, miközben megment újra és újra. Ha nem vagy egyedül, vidám mosoly és felhőtlen burok uralkodik. Tudom, hogy ez ösztönös, nem kell magyarázkodnod. Senki nem tudja, milyen vagy magányodban. A burok megvéd, lepattint mindent, mint egy pajzs magad elé tartod, és minden rendben van. Neked jó, hogy így élsz?

Sosem tudtam, jó-e, vagy sem, csak így szoktam meg. Mindenki védi magát valahogyan. Mindenki nyúl alantas eszközökhöz, soha senki nem tudja helyesen és ízig-vérig igazságosan megítélni az élet hosszú útján a megállókban töltött idejét. Vagy igen? Van tökéletes ember? Sokáig hittem azt, hogy te olyan vagy. Aztán ráébredtem, hogy igenis vannak hibáid, ezért tudsz egyszerre ennyire valóságos és nem evilági is lenni. De ez mindegy. Nem mindig szeretek így élni, de most erre teszünk fogadalmat? Hogy bármennyire ismerjük is saját hibáinkat, bármennyire is tudjuk, hogy gyarló, bűnös, megalázkodó, hitvány emberek vagyunk, maradunk ilyenek, mert jobbá nem tudunk válni? Vagy pont az jelentené az önmagunkhoz való hűséget, hogy hiszünk saját nagyszerűségünkben, változásra való képességünkben? Nem tudom, mire gondolsz…

Talán kicsit mindkettőre. Talán egyikre sem. Lesz elég dolgod elgondolkodni ezen. Akkor… áll a fogadalom?

Áll.

Add ide a kezed. Ne félj, ne remegj, alig fogod érezni. Csak fogd a kezem, nincs ebben semmi nehézség. Látod, már körbe is tekeredett a kézfejeinken a fogadalom szála. Kicsit fájni fog. Nem, a vágások nem tűnnek el soha, sajnálom. Ez csak emlékeztető, eszedbe juttatja a fogadalmat. Hogy miért kell ennyire láthatónak lennie? Mert a gyarló, esendő, megtéveszthető, befolyásolható ember hajlamos figyelmen kívül hagyni a láthatatlan dolgokat.

2 megjegyzés:

  1. Riku! :)
    Most épp arra gondoltam... vajon számítasz-e rá, hogy valaki ír ehhez a poszthoz egy megjegyzést? *nevet* Azt kell mondjam, ez egy gyönyörű gondolatmenet. Két kérdés van, ami nekem nagyon tetszett:
    " Hogy követjük az álmainkat, és megvalósítjuk önmagunkat, miközben a leghalványabb sejtésünk sincs, hogy kik vagyunk?"
    Ez egy nagyon kedvelt kérdésem. olyan embereknek szoktam feltenni, akik időnként egészen nagy ostobaságokról vannak meggyőződve. "Ki vagy te?" Akiktől eddig megkérdeztem, nem tudtak rá válaszolni. De vannak a környezetemben, akik tudják ezt. Tőlük nem kell kérdeznem. Én sem tudom rá a választ. Ha azt mondom: "Én vagyok Dante.", ugyan már hiszen ez csak a nevem. A nevem nem én vagyok. "Az, akit a tükörben látok." Egy ócsárolnivaló, földi torzképet mutató tárgy rólam alkotott képe nem lehetek én. Mert az csak egy kép. "A testem." Erre egy példát tudok felhozni az Amikor megállt a Föld című filmből:
    "- Érez fájdalmat?
    - A testem érez."
    A tested nem te vagy, csupán egy báb, amibe be vagy zárva. De akkor ki vagyok én? Ahhoz, hogy ezt a kérdést meg tudjuk válaszolni, nagyon hosszú utat kell bejárni.
    A másik kérdés, ami felkeltette az érdeklődésem:
    "Ki számít gonosznak és ki jónak?"
    Mások megítélése valóban nem számít olyan dolognak, amit mi, emberek megengedhetünk magunknak. Mindezek ellenére gyakran tesszük. Teljesen fölöslegesen. Senki nem tudja, hogy milyen a másik. Amikor valaki azt mondja nekem: "Tudom, hisz ismerlek.", azt gondolom: "Hogyan ismernél, amikor még én sem tudom, hogy milyen vagyok valójában?" Úgy igazán, senki nem tudja megismerni a másikat, mint amennyire mi ismerhetjük meg önmagunkat. És ezért nem ítélkezhetünk mások felett. Mert nem tudjuk, hogy milyen. Minden alkalommal, mindenki a saját igazát védi. Nincs olyan, hogy jó vagy rossz, nincs sem igaz, sem hamis. Egyszerre létezik mind a kettő. És szerintem ez a legszebb az egészben. :)
    Ami a történet végkifejletét illeti, hét ebben is egyet kell értenem. ^^ Az embereknek mindig kell valami, ami emlékezteti és ösztönzi őket, különben elfelejtenek harcolni, hinni, érezni... elfelejtenek élni.
    Valójában nem tudom, hogy ezeket, most miért írtam le, egyszerűen csak azt éreztem, hogy ezt meg kell osztanom valakivel. Így hát köszönöm ezt a pár csodás percet, amit a történet olvasása okozott. :)

    VálaszTörlés
  2. Szia Dante!^^ Őszintén szólva, nem számítottam rá, hogy bárki is megjegyzést fog ehhez fűzni (^.^; ) Saját magunk megismerése egy elég hosszadalmas folyamat, nagyon sok mindenre szükség van hozzá, de azt hiszem, hogy végsősoron nem lehetetlen. Bár, teljesen sosem fogjuk magunkat sem megismerni, ahogy semmit sem ezen a világon.. ez azért kicsit valahol elkeserítő xD
    Ami az egyiknek jó, a másiknak rossz. Például az öngyilkos merénylőket a Jóisten sem fogja tudni meggyőzni arról, hogy rossz az, amit tesznek, mert ők azt úgy látják helyesnek. Innentől kezdve pedig életbe lép az ember makacs ragaszkodása ahhoz, hogy szabályokat állítson fel, amik szerint élhet, és cselekedhet. Ha jól megnézed, egy nap is csakis szabályokból áll. Én például képtelen vagyok elképzelni a reggelemet kávé és cigaretta nélkül, a napom további részét blogokkal való szerencsétlenkedés nélkül, vagy éneklés, és újabban tanulás nélkül. Kellenek azok a szabályok, rutinok, amikbe kapaszkodhatunk, ami alapján élhetünk. Ööö, hogy is jutottam el idáig? xD Ja igen, jó és rossz, és aki ítélkezik. Ezért találták ki a bíróságot, a törvényt, hogy valami gátat szabjon az embernek, hogy meg lehessen ítélni, ki jó, és ki rossz. De valójában pontosan úgy van, ahogy Te mondtad: egyszerre létezik mind a kettő. Hogy ez szép, vagy sem, az már helyzettől függ.
    Én viszont köszönöm, hogy leírtad mindezt, mert örültem neki! Még egyszer köszönöm! (^v^)/ További szép estét!

    VálaszTörlés